علت یخ زدن داخل یخچال

علت یخ زدن داخل یخچال

دکتر میوه: این که یخچال شما از کدام برند است و یا از نوع معمولی یا نوفراست است، تفاوتی ندارد. یخ زدگی داخل یخچال، از جمله مشکلاتی است که می تواند برای هر دستگاهی ایجاد شود.


این که یخچال شما از کدام برند است و یا از نوع معمولی یا نوفراست است، تفاوتی ندارد. یخ زدگی داخل یخچال، از جمله مشکلاتی است که می تواند برای هر دستگاهی ایجاد شود. بروز خرابی و ایراد در هر یک از بخش های زیر می تواند موجب برفک زدن یخچال شود:

  1. سیستم تنظیم دما
  2. سیستم گردش هوا
  3. درب یخچال
  4. آشنا نبودن با استفاده اصولی از یخچال

خرابی ترموستات یخچال

وظیفه‌ ترموستات، کنترل دمای داخل یخچال است. اگر ترموستات خراب شود، ممکن است یخچال بیش از حد سرد شود و باعث یخ زدن مواد غذایی شود. باید از تعمیرکار متخصص یخچال بخواهید تا ترموستات را تعویض کند. حتما در زمان تهیه کردن ترموستات جدید، به سازگاری آن با مدل یخچال  خود دقت کنید.

ایراد در سنسور دما یخچال

سنسور دما، اطلاعات مربوط به دمای داخل یخچال را به ترموستات ارسال می ‌کند. با خرابی این سنسور، ترموستات اطلاعات غلطی دریافت می‌ کند و در نتیجه، دمای یخچال به درستی تنظیم نمی ‌شود. باید برای عوض کردن سنسور دما معیوب اقدام کنید. سنسور دمای جدید باید با مدل یخچال شما سازگار باشد.

تنظیم نادرست دمای یخچال

گاهی اوقات، ممکن است به طور تصادفی یا به دلیل آگاه نبودن، دمای یخچال را بیش از حد پایین تنظیم کنید که این امر منجر به یخ زدن مواد غذایی می شود. بر اساس ظرفیت یخچال خود، دمای آن را تنظیم نمایید.

مسدود شدن دریچه‌ های هوا یخچال

دریچه ‌های هوا در داخل یخچال برای گردش هوا و جلوگیری از تجمع رطوبت تعبیه شده ‌اند. اگر این دریچه ‌ها مسدود شوند، جریان هوا مختل شده و رطوبت داخل یخچال افزایش می ‌یابد که در نهایت به یخ زدن مواد غذایی منجر می ‌شود. برای رفع این ایراد اقدام به تمیز کردن دریچه‌ های هوا کرده و گرفتگی و انسداد های احتمالی را برطرف کنید.

کثیف بودن کویل ‌های کندانسور یخچال

کویل ‌های کندانسور در پشت یخچال قرار دارند و وظیفه‌ خنک کردن گاز مبرد را بر عهده گرفته اند. اگر این کویل‌ ها کثیف باشند، خنک شدن گاز مبرد به درستی انجام نمی‌ شود و در نتیجه، دمای داخل یخچال افزایش می ‌یابد. باید به صورت دوره ای در جهت تمیز کردن کویل ‌های کندانسور با استفاده از برس و جاروبرقی اقدام شود.

بسته نشدن درب یخچال

در صورتی که درب یخچال به درستی بسته نشود، هوای گرم و مرطوب محیط وارد یخچال شده و باعث افزایش رطوبت و یخ زدن مواد غذایی می‌ شود. از تکنسین متخصص یخچال بخواهید تا تنظیم لولای درب اقدام کند.

در تکنونامه بیش تر در مورد علت یخچ زدن داخل یخچال بخوانید

خرابی نوار دور درب یخچال

نوار دور درب یخچال برای عایق‌ بندی و جلوگیری از ورود هوای گرم به داخل یخچال تعبیه شده است. اگر این نوار خراب یا پاره شود، هوای گرم وارد یخچال شده و باعث یخ زدن مواد غذایی می ‌شود. حتما برای تعویض نوار دور درب با مشاهده هر گونه خرابی و فرسودگی اقدام نمایید.

قرار دادن غذای گرم داخل یخچال

زمانی که غذای گرم را داخل یخچال قرار می ‌دهید، رطوبت زیادی آزاد می ‌شود که می ‌تواند باعث افزایش رطوبت داخل یخچال و در نهایت ایجاد برفک در کابین یخچال شود. صبر کنید تا غذای گرم کاملاً خنک شود و سپس آن را داخل یخچال قرار دهید.

پوشاندن قفسه‌ های یخچال با پلاستیک

پوشاندن قفسه ‌های یخچال با پلاستیک می ‌تواند جریان هوا را مختل کرده و باعث یخ زدن مواد غذایی شود. از ظروف مخصوص نگهداری مواد غذایی در یخچال استفاده کنید تا جریان هوا به درستی جریان پیدا کند.

ورود آب به داخل یخچال

در صورتی که به هر دلیلی آب به داخل یخچال نفوذ کند، این آب یخ زده و باعث ایجاد یخ زدگی و برفک در داخل یخچال می ‌شود. محل نشتی آب را پیدا کنید و برای رفع آن اقدام کنید. چنان چه در این زمینه دانش فنی کافی ندارید، از تکنسین متخصص یخچال بخواهید تا عیب یابی نشتی آب را انجام دهد.

راهکار هایی برای جلوگیری از برفک زدن یخچال

رعایت برخی از موارد، می تواند به پیشگیری از یخ زدن یخچال کمک بسیار زیادی کند. گاهی اوقات آشنا نبودن کاربران به شیوه نگهداری و استفاده از یخچال، ممکن است موجب بروز برخی از ایرادات در این دستگاه شود. از این رو به منظور جلوگیری از برفک زدن یخچال و همین طور ایجاد یخ زدگی در کابین آن، می توانید نکات زیر را انجام دهید:

  • دمای ایده‌ آل برای داخل یخچال بین 3 تا 4 درجه سانتی‌ گراد است.
  • به طور مرتب داخل یخچال را تمیز کنید و از عدم انسداد دریچه‌ های هوا مطمئن شوید.
  • حداقل سالی یک بار کویل ‌های کندانسور را تمیز کنید.
  • بعد از برداشتن یا گذاشتن مواد غذایی، درب یخچال را به درستی ببندید.
  • قبل از قرار دادن غذا داخل یخچال، اجازه دهید تا خنک شود.
  • از پوشاندن قفسه‌ ها با پلاستیک خودداری کنید. بهتر است به جای پلاستیک، از ظروف مخصوص نگهداری مواد غذایی در یخچال استفاده شود.
  • در صورت مشاهده هر گونه نشتی آب، اقدام به رفع آن کنید.
  • از یخچال‌ های نوفراست استفاده نمایید. یخچال‌ های نوفراست به دلیل داشتن سیستم ذوب یخ خودکار، کم تر دچار یخ زدگی می ‌شوند.
  • در برخی از یخچال ‌ها، امکان تنظیم میزان رطوبت وجود دارد. تنظیم رطوبت مناسب می ‌تواند به جلوگیری از یخ زدن مواد غذایی کمک کند.
  • استفاده از دستگاه ‌های رطوبت‌ گیر را نیز توصیه می کنیم. اگر مشکل رطوبت در یخچال شما حاد است، می ‌توانید از دستگاه ‌های رطوبت‌ گیر نیز استفاده کنید.
  • در نهایت، اگر با وجود انجام اقدامات پیشگیرانه، هم چنان مشکل یخ زدن داخل یخچال شما پابرجاست، توصیه می‌ شود از تعمیرکار متخصص یخچال کمک بخواهید.
  • حتما از خدمات سرویس یخچال استفاده کنید تا از بروز خرابی های احتمالی جلوگیری شود.
1403/03/24
17:56:02
5.0 / 5
273
تگهای خبر: رپورتاژ , خدمات , دانش , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱

لینک دوستان دكتر میوه

دکتر میوه

تگهای دكتر میوه

دکتر میوه

دکتر میوه دكتر میوه

رژیم غذایی و معرفی خواص میوه ها

drmiveh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر میوه محفوظ است