گزارش دكتر میوه؛

چرا زوجین نابارور سراغ درمان نمی روند

چرا زوجین نابارور سراغ درمان نمی روند

دکتر میوه: حدود 20 درصد زوجین کشور قادر به فرزندآوری نیستند و از همین رو باید به سراغ درمان های ناباروری بروند که البته هزینه خیلی زیادی دارد.


به گزارش دکتر میوه به نقل از مهر، طبق آمارهای موجود، شیوع ناباروری در کشور حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد می شود. بنابراین، از هر پنج زوج که در سنین باروری قرار دارند، یک زوج به صورتی با مشکل ناباروری مواجه می باشد. با در نظر داشتن سیاست های جمعیتی کشور و تاکید رهبری بر ترویج فرزندآوری و جلوگیری از وقوع بحران سالمندی جمعیت در دهه های آتی، اهمیت توجه به زوج های نابارور دو چندان می شود، برای اینکه ما با سرمایه بالقوه جمعیتی مواجه ایم که با حمایت های درمانی می تواند بالفعل شود. شاید مهم ترین مشکل زوجین نابارور برای فرزندآوری و صاحب بچه شدن، مشکلات مالی در راه هزینه های سنگین درمان ناباروری باشد؛ بطوریکه اکثریت جمعیت ۲۰ درصدی زوجین نابارور، از طبقه کم درآمد و لطمه پذیر جامعه هستند که اگر تحت حمایت های بیمه ای نباشند؛ هیچ گاه قادر نخواهند بود سراغ درمان ناباروری بروند.
از سال ۱۴۰۰، مجلس شورای اسلامی در امتداد پشتیبانی از زوجین نابارور و تشویق به فرزندآوری، بودجه ای را برای این مساله در اختیار بیمه سلامت قرار داده است که هزینه های درمان ناباروری را پوشش دهد. محمدمهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، با عنوان این مطلب که تا حالا بالاتر از ۹۵ هزار بیمه شده نشان دار شده و تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و آشنایی بیشتر مردم با این خدمات بیمه ای می تواند تعداد افراد نابارور شناسایی شده و هزینه کرد این حوزه را افزایش دهد. وی با اشاره به این که بیمه سلامت به عنوان تامین و محافظت کننده مالی نقش مهمی در باروری و گسترش زایمان طبیعی در کشور داشته است، اضافه کرد: تغییرات مثبت در پوشش تعرفه ها و انعقاد قرارداد با مراکز و مؤسسات درمان ناباروری نشان میدهد که مواد قانونی جوانی جمعیت در رابطه با حمایت های بیمه ای به نحو مقتضی عمل شده است و امیدواریم اعتبارات بیشتر شود تا بتوانیم رشد مناسبی داشته باشیم. ناصحی افزود: ۹۰ درصد هزینه خدمات مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی و ۷۰ درصد هزینه های بخش خصوصی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد و امیدواریم که سایر مراکز بخش خصوصی هم بیایند طرف قرارداد قرار بگیرند و خدمات به مردم افزایش پیدا کند. وی ادامه داد: مادران حامله از شروع وضع حمل تا پایان دوران شیردهی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند و کودکانشان تا ۵ سالگی تحت پوشش بیمه هستند. علی صادقی تبار مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا وابسته به جهاد دانشگاهی، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در کشورمان با دو هدف اصلی زوجین نابارور را درمان می نماییم. وی ادامه داد: هدف نخست، ایجاد یک زندگی شاداب برای زوجین نابارور است و در وهله دوم، کمک به افزایش جمعیت کشور است.
صادقی تبار، درباره ی لزوم پشتیبانی از هزینه های درمان ناباروری، اظهار داشت: ایران از نظر کیفیت خدمات تشخیص و درمان ناباروری هم طراز کشورهای پیشرفته جهان است و ما در حوزه دانش و فناوری درمان ناباروری از قطب های منطقه ایم. اما متأسفانه خدمات اصلی درمان ناباروری زیر پوشش بیمه های پایه قرار ندارد و باتوجه به وارداتی بودن تجهیزات و مواد مورد استفاده در روش های کمک باروری، هزینه درمان ناباروری برای خیلی از زوج های نابارور سنگین و کمرشکن است. وی با اشاره به چالش هایی که در راه درمان ناباروری وجود دارد، اضافه کرد: یکی از مهم ترین چالش های زوجین نابارور در راه درمان، مشکلاتی است که از ناحیه هزینه ها و حمایت های بیمه ای وجود دارد. صادقی تبار افزود: زوجین نابارور در راه درمان، آن طور که باید حمایت نمی شوند و در نتیجه شاهد رها کردن روند درمان از طرف زوجین هستیم. در صورتیکه همه آنها دوست دارند که صاحب بچه شوند و طعم شیرین پدر و مادر شدن را بچشند. مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا اشاره کرد: شرایط برای زوجین نابارور به شکلی است که تعداد سیکل های درمان ناباروری در کشور، حداکثر به ۱۵۰ هزار سیکل می رسد. در صورتیکه قریب به ۳.۵ تا ۴ میلیون زوج نابارور داریم. صادقی تبار اضافه کرد: ما طرحی را پیشنهاد دادیم به دولت که یک صندوق مستقل برای تامین هزینه های درمان ناباروری تشکیل گردد و این طرح به مدت یکسال بصورت پایلوت اجرا شود.
وی در توضیح بیشتر اظهار داشت: سهم درمان ناباروری در این صندوق واریز و بصورت مستقیم به مراکز درمان ناباروری پرداخت گردد و بیمه ها از این مسیر بیرون بروند. صادقی تبار افزود: مشکلاتی که زوجین نابارور در راه درمان دارند، بوسیله این صندوق می تواند حل شود. وی ادامه داد: تمامی هزینه های درمان ناباروری قابل بررسی و رصد است و هر آن چه را زوجین نابارور هزینه می کنند، دولت به حساب همان مرکز درمان ناباروری واریز نماید. صادقی تبار اظهار داشت: اگر در مدت یکسال این طرح جواب داد، دولت می تواند آنرا به صورت سراسری در کشور اجرائی کند. بنظر می رسد که مشکل زوجین نابارور، طولانی شدن روند درمان از مسیر بیمه ها باشد که با این طرح، می توان امیدوار بود تعداد بیشتری از زوجین نابارور برای درمان اقدام نمایند.

1403/07/15
11:27:04
5.0 / 5
102
تگهای خبر: تجهیزات , خدمات , دانش , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴

لینک دوستان دكتر میوه

دکتر میوه

تگهای دكتر میوه

دکتر میوه

دکتر میوه دكتر میوه

رژیم غذایی و معرفی خواص میوه ها

drmiveh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر میوه محفوظ است